Det har vært en begivenhetsrik søndag med både gudstjeneste og et heldagsbesøk i en tradisjonell afrikansk landsby
Av: Joakim Berger og Charlotte Røed
Søndag startet med en tidlig frokost. Deretter tok vi bussen til kirken for å overvære en katolsk gudstjeneste.

På utsiden av den lokale kirken. FOTO: Charlotte Røed

Det var en fin og høytidelig seremoni med fullsatt kirke, der sang og preken sto i sentrum. Særlig koret imponerte besøkerne fra Norge.
PÅ TUR TIL LANDSBYGDA
Etter kirkebesøket kjørte vi innom Bauleni hvor vi hentet spillere som skulle være med å delta på kampene i Chipapa.
Chipapa er en liten landsby utenfor hovedstaden Lusaka, som er en veldig typisk afrikansk landsby med store maisåkre og små hus laget av strå og kumøkk.
Da vi ankom landsbyen etter en humpete tur, gikk noen av elevene en tur opp på en topp hvor man kunne se utover hele landsbyen. På vei opp så vi blant annet kuer, tusenben og edderkopper. Noen så også en liten slange og en stooor øgle, sannsynligvis en Varan.
SPENNENDE BESØK
På besøk hos en lokal familie i Chipapa. FOTO: Charlotte Røed

Da vi kom ned gikk noen av oss innover bushen og fikk oppleve hvordan de bor og har det på landsbygda i Afrika. Da vi gikk begynte det å regne så vi fikk søke ly hos en lokal innbygger.
Det gjorde at vi på nært holde fikk se hvordan de bor på landsbygda i Zambia.
Han som bodde der hadde 12 barn fra alderen 7-32 år. Etter en liten stund ga regnet seg og vi kunne gå videre.
Da vi hadde gått et stykke, fant vi ikke veien tilbake til der de andre befant seg så vi endte med å måtte spørre en ung jente om veien.
KAMP MOT LANDSBYLAGET
Fra fotballkampen mellom landsbylaget Cipapa og Skjeberg. Bilde: Charlotte Røed

Mot slutten av dagen var det endelig Skjeberg sin tur til å spille fotballkamp. Kampen begynte dårlig og det sto hele 3-0 til pause. I andre omgang derimot, snudde det, etter at vi fikk byttet litt på laget.
Den lokale helten KK sto for to av målene i opphentingen og kampen endte til slutt 3-3.
KK, eller Kaluba Kangwa er mannen som hjelper oss å organisere oppholdet i Zambia.
Slitne og fornøyde tok vi turen tilbake til hotellet hvor vi fikk oss litt kjærkommen middag.